China pare să fi construit un portavion nou și neobișnuit. Experții spun aceasta ar putea spori și mai mult puterea maritimă a Beijingului, aflată în expansiune rapidă.
Imaginile obținute prin satelit de Planet Labs arată o navă cu partea superioară mare, deschisă și plată, aflată în construcție la Guangzhou Shipyard International pe insula Longxue, în provincia sudică Guangdong.
Acest nou portavion potențial „are o formă și o dimensiune oarecum neobișnuite – este mult mai mic decât portavioanele anterioare ale Chinei”, a declarat Thomas Shugart, fost comandant de submarin al Marinei americane și în prezent membru al Centrului pentru o nouă securitate americană, transmite cnn.
Nave de război din ce în ce mai avansate
Dar nava este chiar mai mică decât navele de asalt amfibiu de tip 075 utilizate de marina Beijingului, ceea ce sugerează că Beijingul ar putea construi primul „portavion aparent civil din lume ca un fel de navă de cercetare oceanografică”, a adăugat Shugart.
China produce nave de război din ce în ce mai avansate într-un ritm febril, mai ales la nivelul tehnologiei portavioanelor americane.
Portavionul Fujian – de departe cel mai mare, cel mai modern și cel mai puternic portavion al Chinei de până acum – a ieșit pe mare pentru primele sale teste la începutul acestui an, experții afirmând că ar putea să se alăture flotei Marinei Armatei Populare de Eliberare (PLAN) până în 2026.
Are 13.500 de metri pătrați
Portavionul de 80 000 de tone eclipsează cele două portavioane active ale PLAN, Shandong de 66 000 de tone și Liaoning de 60 000 de tone, plasându-l în liga superportavioanelor. Doar Marina Statelor Unite operează portavioane mai mari decât Fujian.
China a înregistrat, de asemenea, progrese rapide în construcția celei mai mari nave amfibii de asalt din lume, potrivit Centrului pentru Studii Strategice și Internaționale.
Denumită Type 076, puntea sa de zbor se întinde pe aproximativ 260 de metri pe 52 de metri, adică peste 13 500 de metri pătrați – aproape suprafața a trei terenuri de fotbal din SUA.
Deținerea unei platforme de aviație ar extinde capacitatea de supraveghere a Gărzii de Coastă în apele îndepărtate din sudul Mării Chinei de Sud și potențial la est de Taiwan.
Cea mai puternică marină din lume
Construite în Shanghai, portavioanele Fujian și Type 076 sunt bijuteriile unei tot mai probabile expansiuni militare. Beijingul are, acum, cea mai puternică marină din lume, cu peste 340 de nave de război.
Dar construcția unei noi nave de tip portavion în sudul Chinei ar putea semnala o altă schimbare în ceea ce privește strategia de fuziune militară-civilă proclamată de Beijing, care utilizează lucruri precum nave civile-militare cu dublă utilizare.
Nava ar putea servi ca un transportator de elicoptere sau drone pentru Garda de Coastă din China, care este din ce în ce mai des desfășurată ca o forță cvasi-militară.