Magistrala 5 a metroului din București urmează să primească un lot de 13 garnituri noi produse de compania Alstom din Brazilia. Se estimează că primul tren din acest lot va fi expediat către București pe data de 28 noiembrie 2023.
Totuși, trebuie menționat că, potrivit directorului general al Alstom pentru România, Bulgaria și Moldova, Gabriel Stanciu, primul tren Alstom produs în Brazilia pentru Metrorex nu va putea fi livrat până la finalul acestui an. Acest anunț a fost făcut în cadrul evenimentului „Zilele Feroviare 2023”, desfășurat pe data de 18 octombrie 2023, sub egida Clubului Feroviar.
„Ne-am angajat ca până la sfârşitul lunii octombrie să transmitem (Metrorex – n. r.) un calendar clar de livrări. Acolo au fost ceva probleme de modificare a trenului, din cauza faptului că au fost nişte curbe în S pe Magistrala 5 care nu au fost anunţate din timpul procedurii de atribuire şi noi a trebuit să modificăm caroseria şi să refacem toate testele de rezistenţă. La asta se adaugă şi situaţia curentă, crizele acestea care vin în val, cu conflictele armate şi terminând cu ultimele probleme, că nu am putut să găsim un vapor să le aducă la Constanța”, declară Gabriel Stanciu, conform Club Feroviar.
Conform directorului Alstom, în prezent se investighează posibilitatea de a aduce trenurile de metrou la București cu ajutorul avioanelor, deși acest lucru ar implica costuri semnificative suplimentare. Planul companiei este ca primul tren produs la uzina din Brazilia să fie expediat către București pe 28 noiembrie, cu mențiunea că există incertitudini legate de potențialele obstacole sau întârzieri care ar putea apărea pe parcurs.
„O să știm cel mai probabil săptămâna viitoare calendarul precis de plecare. Targetul nostru este ca pe 28 noiembrie (primul tren – n.red.) să plece de la uzină, astfel încât să fie îmbarcat, dacă nu mai sunt și alte surprize”, a afirmat Gabriel Stanciu.
Directorul a explicat că, în prezent, livrările se confruntă cu dificultăți din cauza problemelor legate de aprovizionarea cu semiconductori, instabilității din regiunea Ucrainei și a tensiunilor din Orientul Mijlociu.
Cu privire la perioada de testare a noilor trenuri, oficialul Alstom a subliniat că aceasta nu este controlată de furnizor. Metrorex are libertatea de a efectua teste pentru a se asigura că totul funcționează corect. Cu toate acestea, procesul de testare este influențat de multiple factori și nu poate fi controlat integral de Metrorex, fiindcă depinde și de autoritățile implicate:
„Sunt timpi care nu pot fi controlaţi în niciun contract în nicio ţară din lume, de altfel. Îi putem aproxima, dar nu este treaba furnizorului. Treaba noastră este să dăm în test un tren pe care îl testăm noi în uzină şi eventual pe nişte facilităţi de testare cu care avem contract, dar de aici încolo pentru recepţia finală, încă o dată, beneficiarul este suveran”.
Gabriel Stanciu a adăugat că procesul de transport al noilor trenuri din Brazilia necesită timp considerabil, iar Alstom poate gestiona doar momentul plecării din uzină. Astfel, data estimată pentru plecarea din uzină este 28 noiembrie.
„Depinde cu ce-l trimitem și unde. Acum investigăm. Am spus: la Constanța nu vrea nimeni să vină pentru că se teme de minele din Marea Neagră și nu am reușit să găsim literalmente niciun transportator. Avem o pistă pe Rotterdam și alta pe Hamburg, a spus directorul general al Alstom”, citat de Agerpres.