Președintele interimar Ilie Bolojan a promulgat două legi esențiale pentru securitatea națională: Legea privind controlul utilizării spațiului aerian național și Legea privind desfășurarea pe timp de pace a misiunilor și operațiilor militare pe teritoriul României.
Armata Română, liber la doborât dronele rusești. Legea a fost promulgată. Aceste acte normative au fost publicate în Monitorul Oficial și stabilesc un cadru clar pentru gestionarea spațiului aerian și intervențiile militare în situații de criză.
Măsuri stricte împotriva aeronavelor neautorizate
Noua lege privind controlul utilizării spațiului aerian definește autoritățile și instituțiile responsabile de prevenirea și contracararea utilizării neautorizate a spațiului aerian național de către aeronave, drone și alte vehicule aeriene.
Actul normativ creează un cadru de cooperare și coordonare între instituțiile cu atribuții în monitorizarea și gestionarea spațiului aerian, contribuind astfel la sporirea siguranței și securității aviației.
Potrivit legii, o aeronavă este considerată că utilizează neautorizat spațiul aerian național în mai multe situații, inclusiv atunci când există informații despre un act de intervenție ilicită la bord, prezența unor substanțe periculoase ce pot fi folosite în scopuri teroriste sau transportul de persoane și bunuri care fac obiectul unor sancțiuni internaționale.
În plus, legea impune măsuri stricte de protecție pentru obiectivele vulnerabile la amenințările provenite de la drone.
Persoanele juridice, publice sau private, care dețin, administrează sau operează astfel de obiective, sunt obligate să implementeze și să mențină sisteme de protecție împotriva acestor riscuri.
Intervenția împotriva dronelor ilegale
Un aspect important al legii este intervenția împotriva dronelor ilegale care pătrund în spațiul aerian românesc fără autorizare.
Autoritățile pot lua măsuri de neutralizare, iar în cazuri extreme, pot dispune distrugerea acestor vehicule aeriene.
„Noua legislație oferă un cadru clar pentru protejarea spațiului aerian național și permite intervenția rapidă împotriva amenințărilor. Este un pas important pentru securitatea României”, a declarat un oficial din cadrul Ministerului Apărării Naționale (MApN).
Misiunile militare pe timp de pace
Cea de-a doua lege promulgată de Ilie Bolojan reglementează desfășurarea pe timp de pace a misiunilor și operațiilor militare pe teritoriul României.
Acestea pot fi inițiate în cazul unor amenințări la securitatea națională, chiar dacă nu este instituită starea de urgență, de asediu, de mobilizare ori de război.
Intervențiile militare sunt permise atunci când există acțiuni, strategii sau planuri care pot afecta valorile și obiectivele naționale de securitate.
Aceste operațiuni pot fi desfășurate exclusiv de forțele armate române sau în colaborare cu forțele armate străine, cu respectarea legislației naționale și a tratatelor internaționale.
Decizia finală aparține președintelui României
Inițierea unei misiuni militare pe teritoriul României trebuie să fie aprobată de președintele României, la propunerea Consiliului Suprem de Apărare a Țării (CSAT).
Această decizie este luată în condițiile în care indicatorii și avertizările arată o deteriorare a mediului de securitate internațional sau regional și iminența unor unor amenințări la securitatea națională.
Președintele României are obligația de a informa Parlamentul în termen de cinci zile cu privire la decizia luată.
Dacă Parlamentul este în vacanță, informarea se face la începutul sesiunii ordinare sau extraordinare.
Utilizarea armamentului și transferul de autoritate
Pe durata participării la misiuni și operațiuni militare, forțele armate române și străine pot face uz de armamentul, munițiile și dispozitivele militare din dotare, în conformitate cu legislația României și regulile de angajare autorizate.
În cazul operațiunilor comune cu forțele armate străine, comandantului român desemnat să conducă misiunea îi pot fi transferate forțele armate străine, în limitele stabilite prin mesajul privind transferul de autoritate.
De asemenea, structurile din cadrul Armatei României pot fi transferate temporar sub autoritatea unui comandant străin, în funcție de necesitățile operaționale.
Contestarea legii la Curtea Constituțională
Legea privind controlul utilizării spațiului aerian a fost contestată la Curtea Constituțională a României de partidele AUR, POT și S.O.S. România, care au susținut că anumite prevederi sunt excesive și afectează drepturile fundamentale.
Cu toate acestea, CCR a stabilit că legea este constituțională, iar actul normativ a fost promulgat fără modificări.