Școlile, liceele și universitățile trebuie să se adapteze rapid la inteligența artificială generativă, susține UNESCO, care a creat primul ghid global pentru utilizarea IA generativă în educație.
Abia scăpate de restricțiile din pandemie, școlile și universitățile încep anul școlar 2023-2024 cu o nouă provocare, inteligența artificială generativă. În timp ce unele instituții de învățământ au interzis, inițial, utilizarea ChatGPT, în principal din cauza preocupărilor legate de modul în care ar putea permite elevilor să trișeze, acum se vorbește de stabilirea regulilor de bază și a liniilor directoare privind utilizarea generativă a AI, scrie Forumul Economic Mondial pe site-ul său.
Primul Ghid global pentru inteligența artificială generativă în educație și cercetare, o inițiativă UNESCO
Primul Ghid global pentru inteligența artificială IA generativă în educație și cercetare, o inițiativă UNESCO, concepută pentru a „aborda întreruperile” cauzate de tehnologie, este acum disponibilă pentru a ajuta acest proces. Pe măsură ce țările continuă să-și stabilească abordarea privind IA, ghidul UNESCO „va ajuta factorii de decizie politică și profesorii să navigheze mai bine în zona IA pentru interesul principal al cursanților”, spune Audrey Azoulay, director general UNESCO. Forumul Economic Mondial și AI Commons au obiective similare cu cele 30 de recomandări orientate spre acțiune prezentate în Recomandările Presidio privind IA generativă responsabilă. Aceste linii directoare sunt centrate în jurul a trei teme cheie: dezvoltarea responsabilă a tehnologiei, colaborarea internațională și progresul social, care încorporează „schimbări educaționale”, precizează FEM.
Care sunt liniile directoare UNESCO pentru IA în educație
Mai puțin de 10% dintre școli și universități au îndrumări oficiale privind inteligența artificială, subliniază UNESCO. Noul ghid sugerează câteva măsuri pe care instituțiile de învățământ le-ar putea adopta pentru a asigura o „educație de calitate, echitate socială și incluziune”.
1. Promovați incluziunea, echitatea, diversitatea lingvistică și culturală
Sarcina guvernelor și instituțiilor este acum de a echilibra condițiile privind concurența. În acest scop, UNESCO spune că trebuie luate măsuri pentru ca toată lumea să beneficieze de conexiune la internet și acces la aplicațiile AI. De asemenea, trebuie stabilite criterii pentru a elimina prejudecățile de gen sau culturale, iar sistemele AI trebuie să evolueze pentru a include date în mai multe limbi, în special în limbile minoritare.
2. Protejați acțiunea umană
Există pericolul să devenim prea dependenți de IA generativă și să pierdem din vedere acțiunea umană, compromițând „dezvoltarea abilităților intelectuale”, avertizează UNESCO. O abordare recomandată de raport pentru a contracara acest lucru este interzicerea selectivă a tehnologiei, în situațiile „în care ar priva cursanții de oportunități de a dezvolta abilități cognitive și abilități sociale prin ignorarea observării lumii reale”.
3. Monitorizarea și validarea sistemelor de IA pentru educație
Acest punct recunoaște necesitatea monitorizării continue a inteligența artificială generativă, pe măsură ce tehnologia continuă să evolueze. Trebuie făcute controale pentru a se asigura că „sistemele AI utilizate în educație și cercetare sunt lipsite de părtinire”, iar copiii și „învățătorii vulnerabili” înțeleg ce este consimțământul informat. Raportul adaugă că „instituțiile și educatorii ar trebui să fie dispuși să ia măsuri rapide pentru a atenua sau elimina… conținutul neadecvat”.
4. Dezvoltați competențe, inclusiv abilități legate de IA generativă pentru cursanți
UNESCO spune că guvernele ar trebui să se angajeze să ofere programe de IA generativă în școli și licee, „precum și pentru învățarea pe tot parcursul vieții”. De asemenea, ar trebui furnizate programe personalizate pentru angajații în vârstă și cetățenii „care ar putea avea nevoie de noi competențe”.
5. Dezvoltarea capacității profesorilor și cercetătorilor de a utiliza în mod adecvat IA generativă
Un sondaj recent din SUA a constatat că mai mulți profesori, decât elevi, folosesc sisteme de IA. UNESCO spune că doar șapte țări se concentrează în prezent pe programe de formare IA pentru profesori, iar politicile viitoare trebuie „să permită profesorilor să creeze instrumente specifice bazate pe GenAI pentru a facilita învățarea la clasă și pentru propria dezvoltare profesională”.