Guvernele care au fost la conducere in ultimii ani au cheltuit aproape 75 de miliarde de lei pentru repararea strazilor si drumurilor de pe teritoriul tarii.
Mai exact, in perioada 1997 – 2010, s-au cheltuit 74,42 miliarde de lei pentru constructia si repararea strazilor si drumurilor din tara noastra. Mai mult de jumatate din aceasta suma a fost cheltuita in ultimii trei ani.
Reparatii si constructii noi
Banii s-au dus atat catre repararea strazilor si drumurilor deja existente, cat si pentru construirea altora noi.
Adica, pentru tot ceea ce tine de infrastructura rutiera: lucrari pregatitoare pentru inceperea constructiei, constructii noi, reparati capitale, instalatii, izolatii, finisari, inchiere de utilaje, etc.
Econtext va arata cati bani s-au cheltuit cu repararea si constructia strazilor in intervalul 1997 – 2010. In fiecare an din acest interval! Pentru exactitate, am transformat toate sumele in lei noi (RON). Nu este prima analiza publicata de Econtext despre infrastructura rutiera a Romaniei. Iata si alte analize importante:
Autostrada
In cei 14 ani ai perioadei analizate (1997 – 2010), cursul mediu de schimb s-a situat la 3,8 lei/euro. Astfel, cei 74,42 de miliarde de lei ar echivala cu 19,6 miliarde de euro. Aproape cat imprumutul de la FMI si celelalte institutii financiare.
Construirea unui kilometru din autostrada Constanta – Medgidia costa intre 3,6 si 5 milioane de euro, pentru tronsonul de Gilau si Nadaselu costul este de maxim 4,8 milioane de euro/kilometru.
Daca am lua ca referinta un pret de 5 milioane de euro pe kilometru, ar rezulta ca suma de 19,6 miliarde de euro putea fi cheltuita pentru a construi 3.920 de kilometri de autostrada.
Mai mult decat are acum Marea Britanie! In prezent, Romania se ‚mandreste’ cu circa 350 de kilometri de autostrada.
Calendar
Iar acum sa vedem cati bani s-au cheltuit in fiecare an. Cea mai mare suma a fost cheltuita in 2008. In acest an, 14,33 de miliarde de lei s-au dus pe repararea si constructia strazilor din tara noastra.
Din acesti bani, doar 828 de milioane de lei s-au dus pe autostrazi. Adica, sub 6%! In 2008, 2009 si 2010 s-au cheltuit 39,5 miliarde de lei. Peste jumatate!
Evident, cele mai mici sume s-au cheltuit cand eram mai saraci, prin 1997, 1998, 1999. Sub 1 miliard de lei in fiecare din acesti ani.
Dar iata cati bani s-au cheltuit in fiecare an pe repararea si constructia strazilor din Romania:
https://econtext.ro/dosar–2/analiza/uluitor-romania-a-cheltuit-75-de-miliarde-de-lei-in-ultimii-ani-pe-repararea-si-construirea-soselelor-vezi-cate-mii-de-kilometri-de-autostrada-puteam-face-cu-acesti-bani.html