Transportul cu trenul va deveni foarte curand o raritate in tara noastra, iar generatiile urmatoare ar putea sa afle despre trenuri doar din manualele scolare.
De ce? Pentru ca transportul feroviar de pasageri dispare pe zi ce trece, astfel incat, in 15 ani, acesta ar putea fi doar o amintire placuta sau o simpla atractie turistica.
Dar ce inseamna ca transportul feroviar dispare? Ce vrem sa spunem cu aceste propozitii? Simplu: scade masiv numarul persoanelor care aleg trenul drept mijloc de transport.
Trenule, masina mica
Cu alte cuvinte, tot mai putini romani circula cu trenul. Sau, cel putin, tot mai putini romani platesc biletul de tren.
In mod normal, transportul cu trenul ar trebui sa fie mai ieftin decat calatoria individuala cu masina personala sau cu autocarul. Totusi, nu se intampla asa. Tarifele companiilor de transport auto sunt mai reduse decat tarifele pentru calatoriile cu trenul.
Biletul la control
Pentru acest fapt, ambele explicatii sunt valabile, spun specialistii din domeniu. Concret, scade si numarul celor care circula cu trenul, dar, in acelasi timp, creste si numarul celor care merg fara bilet. Iar acestia, evident, nu sunt inregistrati in statistici.
„Nu mai e traficul de acum douazeci de ani, cand existau mai putine masini personale si, in plus, multe fabrici erau inca operationale, iar oamenii faceau naveta cu trenul la serviciu. In acelasi timp, insa, vechea practica romaneasca de a ‚merge cu nasul’ nu a fost eradicata complet. Nu mai are loc la nivel regional, pe trasee lungi, dar pe rute mici, in orase mai putin insemnate, aceasta practica este, in continuare, regula generala. Practic, aceasta practica aduce pierderi enorme pentru compania feroviara nationala. Ea este principalul vinovat pentru faptul ca nu pot fi realizate investitii, care ar determina si reduceri ale tarifelor”, au explicat, pentru Econtext, specialisti din domeniul transporturilor.
Declin drastic
Iar cifrele sustin aceasta ipoteza. Am analizat transportul de calatori din ultimii cinci ani. Astfel, in primul trimestru al anului 2007, numarul pasagerilor transportati de trenurile romanesti s-a ridicat la 24,45 milioane de persoane.
Aceasta cifra a scazut constant, astfel incat, in trimestrul trei al anului trecut, trenurile au transportat 15,32 milioane de romani.
Ceea ce inseamna o scadere de 37,3% in cinci ani de zile! In acest ritm, in 15 ani, calatoria cu trenul va intra la capitolul „experiente unice in viata”.
Dar iata cum a evoluat transport feroviar de pasageri in fiecare trimestru din ultimii cinci ani: