5.7 C
București
21 noiembrie 2024
econtext.ro
BANII NOȘTRI

Intră marile companii din România pe pierdere, după revoluția fiscală? Ce „profit” face Guvernul?

Intră marile companii din România pe pierdere! Se scumpesc ţigările, sucurile şi băuturile alcoolice. Primele efecte ale măsurilor fiscale, care ar trebui să ducă la atingerea ţintei de deficit pe anul acesta, au început deja să se vadă.

Intră marile companii din România pe pierdere! Pe diferitele categorii de produse, de exemplu, există stocuri, iar preţurile se schimbă numai atunci când se refac aceste stocuri. Aceste efecte se vor vedea în timp.

Se scumpesc ţigările, sucurile şi băuturile alcoolice

„Singura măsură anunțată care pare a avea legătură cu OUG 90 este pe comisioanele la bănci, pe diferite operaţiuni”.

O bancă ar fi anunțat că va crește comisioanele, din cauza măsurii privind plafonarea chash-ului. Informaţia a apărut pe o reţea socială, apoi a fost informată de bancă.

Aceasta a anunţat că mai aşteaptă. Aşteptarea pare a avea legătură cu declaraţia liderului liberal Nicolae Ciucă. Preşedintele Senatului a declarat că el este contra limitării operaţiunilor pe cash.

„Lucrurile sunt în legătură, mai degrabă, cu impozitul minim de 2%, pe care îl vor avea de plătit la anul băncile, decât pe măsurile acestea”, opinează avocatul specialist în consultanţă fiscală Gabriel Biriş.

Ceea ce se constată deocamdată este că au început să apară scumpiri la pachetele de țigări. Aceasta pentru că a crescut acciza la țigări și „vor creşte prețurile la băuturile nealcoolice care au zahăr”.

Acciza la ţigarete a crescut cu 10%. La un pachet de ţigări regulare, creşterea ar fi cam de 1,60 lei. În prezent, sunt unele magazine care vând la prețul vechi și altele la prețul nou, probabil în funcție de cum se epuizează stocurile existente şi sunt înlocuite cu stocuri noi, din antrepozite.

„E posibil să vedem și niște distorsiuni ale veniturilor la buget. Dacă unii vor devansa un pic creșterea accizei, vom vedea niște încăsări mari luna viitoare și mult mai mici după. Iar la băuturile cu zahăr, tot la fel”, explică Biriş.

Aceste creşteri se vor simţi în preturile finale, pentru că firmele „nu au de unde să le acopere. Şi la băuturile carbogazoase, dar și sucurile naturale care au zahăr mai mult. Și la alcool au crescut accizele, tot cam cu 10%”, afirmă expertul.

La băuturile alcoolice, „este un pic mai dificil de calculat, pentru că sunt accize diferite la bere, vinuri spumoase şi băuturi spirtoase, unde se calculează pe grade”, detaliază Gabriel Biriş.

Marje de profit mici

Deja sunt probleme mari pe retail și pe distribuție, cu impozitul minim care se va aplica. Toţi marii retaileri au marje medii de profit mici, de 1% – 3%.

Dacă vinzi biscuiţi sau sucuri, adaugi la fiecare unitate de produs câteva zeci de bani. Revenind, firmele de distribuţie vor ajunge pe pierderi, adică nu vor mai avea de unde să-și constituie profitul.

„Dacă ai 1% din cifra de afaceri, profit brut, se duce tot pe impozitul minim de 1%. Și nu mai are sens să acționeze economic”, arată Biriş.

Dispar de pe piaţă? Nu vor dispărea, pentru că vor crește prețurile la distribuţie, spune specialistul. „Speranța e că o să le vină mintea la cap (n.n.: guvernanţilor) și vor renunța la impozitul acesta”, crede Gabriel Biriş.

În retail, lucrurile sunt grave

Doar primii doi jucători din retailul general, Lidld și Kaufland, au un pic peste 6% profit, deci nu-i a afectează. Restul au toți marje de profit mai mici. Reţeaua Profi era pe minus, pentru că a investit în expansiune, dar cel mai rău este în industrie.

„M-am uitat doar pe industria auto. Dacia Renault, în anul 2022, a avut 2,4% marjă de profit. Dacă Guvernul îi ia impozit 6,25%, faceţi socoteala. Ford a avut puțin, 0,5%, deci intră pe pierderi. Continental și Autoliv sunt deja pe pierderi”, trage un semnal de alarmă Biriş.

Ce se va întâmpla? Cei din Comerț, prevesteşte avocatul fiscalist, vor putea să mărească prețurile, inclusiv în Telecomunicații. O vor face, pur și simplu.

Producţia industrială: vor fi plecări

Sunt foarte puțini însă care au producţie industrială doar pentru România. Cea mai mare parte sunt fabrici ale unor grupuri industriale mari, care „vor lua în cosiderare să-și mute producția în alte țări”, prevesteşte Gabriel Biriş.

De mai mulţi ani, din cauza problemei cu autostrada de pe Valea Oltului, a cărei realizare tot întârzie, Renault anunţase că se gândeşte să plece de exemplu în Maroc.

Ford, pe de altă parte, are linii de producție în Turcia şi uzina din România a fost dată de centrala americană subsidiarei din Turcia.

„Avantajul nostru”, spune Biriş, „e că Turcia nu mai e o țară stabilă, din punct de vedere politic, iar Erdogan a luat-o razna. Dar chiar și așa, până la urmă money talks și au linii mari de producție acolo”.

Nu se ştie lista companiilor din petrol şi gaze

Liberty Galaţi, fostul Sidex, e pe pierdere: combinatul a avut probleme cu prețurile la energie, în anul 2022. La petrol și gaze, nu există un impozit minim, dar a apărut un impozit suplimentar, care este 0,5% din cifra de afaceri, nedeductibil.

Există trei mari producători. Romgaz este unul dintre ei şi produce aproape numai gaze aproape. Petrom extrage gaze, petrol, are rafinare şi downstream (adică vânzare de carburanţi şi alte produse rezultate din rafinare).

Nu știm cine va plăti, pentru că în OUG 90 e stipulat că „lista companiilor va fi stabilită prin ordine de ministru, ceea ce e perfect neconstituțional”, arată expertul.

Exact când se fac investiţii la Neptun Deep

La Romgaz însă va fi problemă mare, avertizează Gabriel Biriş, pentru că anul Romgaz, care este companie românească, de stat, a plătit și impozitul suplimentar de 60%, pentru profiturile pe care le-au făcut anul trecut. Anul trecut, prețurile au fost 140 de euro. Acum, plafonarea are un efect pervers.

Romgaz s-a împrumutat anul trecut de 325 de milioane de euro, ca să plătească miliardul, pentru cumpărarea participaţiei Exxon Mobil. „De unde mai plătești? Cred că anul acesta Romgaz va fi în pierdere. Mai ales că prețul la gaze este mic și consumul la fel. Și vor fi probleme cu Neptun Deep, unde mai trebuie să investească încă două miliarde de euro, împreună cu OMV Petrom”, spune Biriş.

La carburanții auto, nu sunt probleme pentru firme, în sensul că este cerere neelastică, adică vor fi mărite prețurile la carburanți, fără să influenţeze deverul (cantitatea vândută). Adică ei măresc prețurile, iar atunci când faci plinul vei simţi o durere în buzunar.

Related posts

Exclusiv! Romanii, ultimii in UE dupa cati litri de benzina pot cumpara cu un salariu. Harta salariu – benzina in UE

Asaftei Bogdan

Topul judetelor dupa restantele la creditele in lei si valuta

Asaftei Bogdan

Sistemul național de pensii, în pragul de colaps. Ce se va întâmpla în România

econtext

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More