Ieri, multe televiziuni prezentau “marele succes” obtinut de Guvernul Romaniei prin privatizarea companiei CFR Marfa. Reamintim, compania Grup Feroviar Roman (GFR), controlata de omul de afaceri Gruia Stoica, a fost desemnata castigatoare la privatizarea CFR Marfa, pentru un pret de 202 milioane euro.
Prin achizitionarea pachetului de 51% din actiunile CFR Marfa, GFR va detine 70% din piata transportului feroviar din Romania. Piata de transport marfa pe calea ferata este de circa 50 de milioane de tone de marfa, iar ca valoare se ridica la circa 500 milioane euro.
Concentrare
Totusi, aceasta privatizare e departe de a se fi incheiat. Un prim semn de intrebare se ridica referitor la detinerea de 70%, care ar insemna deja concentrare si pozitie dominanta, ceea ce contravine legilor privind concurenta. Dar lovitura decisiva va veni din alta parte.
Compania austriaca Donau-Finanz, unul din participantii la licitatie, dar care s-a retras miercuri, a decis sa conteste rezultatul privatizarii. Reprezentantii companiei austriece au declarat, in exclusivitate pentru Econtext, ca vor contesta aceasta licitiatie.
IATA MINI–INTERVIUL LUAT DE ECONTEXT LUI MICHAEL KRAUS, MANAGING PARTNER AND CHIEF EXECUTIVE OFFICE IN CADRUL DONAU–FINANZ:
Econtext: Cand v-ati retras din licitatie, ati declarat ca va rezervati posibilitatea unei eventuale contestari a licitatiei. Ati decis sa faceti contestatie?
Michael Kraus: Da, am decis acest lucru, iar acum evaluam toate optiunile pe care le avem pentru a contesta licitatia.
Econtext: Ce pasi veti urma, veti ajunge pana la institutiile europene?
Michael Kraus: Vom face o contestatie la Consiliul Concurentei din Romania, dar si la nivelul institutiilor europene. Am trimis deja o contestatie vanzatorului, intrucat nu a respectat cerintele licitatiei. Mai precis, oferta trimisa de GFR a inclus stipulari care nu erau permise in procedura de privatizare.
Econtext: Care au fost cauzele majore care au condus la decizia de a va retrage?
Michael Kraus: Motivul principal este corelat cu exigentele privind termenele, privind timpul. Pentru a trimite o oferta serioasa, sunt necesare evaluari, cercetari mai amanuntite, mai ales daca vanzatorul (n. red. – autoritatile romane) si viitorul proprietar doresc ca CFR Marfa sa fie asezata pe o baza solida in viitor.
https://econtext.ro/industrie/transporturi/exclusiv-privatizarea-cfr-marfa-nu-e-incheiata-donau-finanz-vom-contesta-privatizarea-pana-la-bruxelles-am-demarat-deja-acest-proces.html