Italia cumpără distrugătoarele de tancuri Centauro II. Consorțiul Iveco – Oto Melara a semnat un contract cu Secretariatul italian al Apărării (Segredifesa) pe 27 iunie 2024, pentru livrarea a 28 de vehicule blindate Centauro II.
Italia cumpără distrugătoarele de tancuri Centauro II. Nimicesc țintele mai rapid ca tancul Leopard
Acest contract, care include un pachet de sprijin logistic integrat pe zece ani, completează achiziția a 150 de unități Centauro II de către armata italiană.
Italia cumpără distrugătoarele de tancuri Centauro II. Nimicesc țintele mai rapid ca tancul Leopard
Centauro II, acum complet operațional, oferă performanțe avansate, capacitate de angajare, mobilitate, interconectare și ergonomie.
Cat de puternic este distrugătorul de tancuri Centauro II
Distrugătorul de tancuri pe roți Centauro II reprezintă evoluția naturală a B1 Centauro. B1 Centauro a fost proiectat pentru a satisface nevoile armatei italiene în anii de sfârșit ai Războiului Rece.
Scopul său principal a fost acela de a oferi o mai mare mobilitate forțelor armate italiene desfășurate în apărarea teritoriului național, pentru a vâna tancurile Pactului de la Varșovia care ar străpunge liniile de apărare ale NATO într-un conflict ipotetic, pentru a penetra o ariergardă inamică, pentru patrulări anti-parașutare și debarcări amfibii în largul coastei Adriatice, potrivit Defense-blog.
Pentru aceste cerințe, armata italiană avea nevoie de caracteristici diferite de cele ale tancurilor utilizate de Italia în acea perioadă, cum ar fi M47, M60A3 Patton și Leopard 1A2. Mobilitatea, armamentul greu și o greutate redusă trebuiau să fie punctele forte ale acestui nou vehicul. Împotriva tuturor așteptărilor, CIO a conceput mai degrabă un vehicul pe roți decât un tanc ușor, pe care l-a prezentat armatei italiene în 1986. La scurt timp după aceea, acesta a intrat în serviciu în armata italiană.
Noul vehicul blindat Centauro reprezintă o nouă etapă în evoluția celebrului vehicul blindat Centauro de 105 și 120 mm, primul vehicul antitanc pe roți 8×8 din lume dotat cu un tun de înaltă presiune.
În special în ceea ce privește mobilitatea, raportul putere/greutate, crescut la 24 CP/tonă, oferă performanțe de neegalat în ceea ce privește viteza și accelerația, datorită motorului IVECO de nouă generație, care oferă peste 720 CP, și datorită modernizării asociate a transmisiei, a sistemului de frânare și a electronicii de control.
Controlul digital al presiunii în pneuri (CTIS), aliat cu sistemele run-flat, noua suspensie și presiunea nominală scăzută la sol permit noului vehicul blindat Centauro să se sustragă de pe orice tip de teren.
În ceea ce privește blindajul balistic, nivelurile de protecție sunt semnificativ mai ridicate decât în trecut, cu un design complet reorganizat al șasiului carenei și al turelei, soluții balistice și tehnice suplimentare integrabile, testate conform standardului AEP 55, capabile să facă față unor amenințări precum minele, dispozitivele explozive improvizate și munițiile cinetice de ultimă generație.
Siguranța echipajului a fost, de asemenea, sporită în continuare, prin compartimentarea muniției de rezervă și a depozitelor în interiorul carenei, în plus față de sistemele NBC, de stingere a incendiilor și antiexplozie de ultimă oră.
În ceea ce privește ergonomia, rezervele de muniție din carenă sunt automatizate, la fel ca noul sistem de încărcare automată din turelă.
Tunul de a treia generație de 120/45 mm (opțional 105/52 mm interschimbabil cu 120 mm), cu frână de bot integrată și stabilizată cu recul redus, oferă aceeași putere de foc ca majoritatea tancurilor de luptă principale moderne, având capacitatea de a trage cu toate munițiile NATO APFSDS de 120 mm și MP multirol de ultimă generație.
Echipamentul optronic include o lunetă panoramică pentru comandant și o lunetă pentru artilerist, ambele de ultimă generație, precum și o lunetă de rezervă pentru utilizarea în modul degradat.
Carena
Carena este împărțită în trei părți: partea din față cu compartimentul motorului, un rezervor de combustibil și cutia de viteze; compartimentul pentru echipaj în mijloc, cu turela deasupra; și compartimentul pentru muniție și rezervoarele principale de combustibil în spate, separat de restul carenei printr-un perete etanș cu ușă. Acest sistem oferă o mai mare siguranță pentru echipaj, deoarece cele trei compartimente sunt separate și sigilate unul de celălalt.
În partea din față a vehiculului se află un sistem robust de blocare a deplasării trapezoidale, două faruri, trapa șoferului echipată cu periscop, o cameră cu vizor IR, oglinzi retrovizoare și un tăietor de cabluri.
Echipajul dispune de trei trape: două pe turelă, una pentru comandantul tancului și cealaltă pentru artilerist, și una pe partea stângă a carenei pentru șofer. În plus, în caz de urgență, toți membrii echipajului pot evacua vehiculul printr-o ușă blindată situată în partea din spate a carenei.
Structura și sistemele sale tehnologice sunt capabile să funcționeze chiar și la temperaturi exterioare cuprinse între -30° C și +55° C datorită sistemului de aer condiționat integrat în sistemul modern de filtrare a aerului.
Performanțele turelei Centauro II
Turela are o trapă pentru comandant cu opt periscoape, dintre care două se pot roti, și o altă trapă pentru încărcător cu cinci periscoape. Sticla periscoapelor este fabricată dintr-un material special antișpan. În partea din spate a turelei se află compartimentul pentru muniție, iar în exterior există un raft în care pot fi plasate munițiile pentru arma secundară sau echipamentul echipajului.
Actualizările CIO instalate pe Centauro II încep cu noua turelă HITFACT-2 (Highly Integrated Technology Firing Against Combat Tank) construită de Leonardo Finmeccanica.
Acesta cântărește 8.780 kg (spre deosebire de cele 7.800 kg ale B1), este echipat cu optoelectronică de ultimă generație pentru comandant și artilerist, inclusiv periscopul binocular panoramic stabilizat pe două axe model ATTILA-D (Digital) independent de rotația turelei, permițând comandantului să controleze câmpul de luptă fără a fi nevoit să rotească turela.
De asemenea, este echipat cu o cameră cu infraroșu ERICA Full Format, capabilă să localizeze ținte la 10 km, ziua sau noaptea, în orice condiții meteorologice.
De asemenea, montează pentru artilerist vizorul de ochire LOTHAR-SD (Land Optronic THermal Aiming Resource) cu cameră IR TILDE B deja utilizat pe VBM Freccia. Cu toate acestea, pe Centauro II, aceasta este versiunea digitală actualizată și, prin urmare, poate partaja imagini cu alte vehicule sau centre de comandă. În caz de defecțiune a sistemului, artileristul dispune de o lunetă optică cu mărire de 10x.
O altă actualizare notabilă este stabilizarea independentă pe trei axe a tunului. Acest lucru înseamnă că, chiar dacă vehiculul se deplasează pe teren accidentat, artileristul va avea pe ecran o imagine clară și stabilă a țintei și poate trage apoi cu o bună precizie.
Pentru comunicații externe, sunt disponibile o serie de sisteme de comunicații cu HF-VHF-UHF-UHF LB-SAT și SIstema di Comando, COntrollo, e NAvigazione sau SICCONA (Eng. Command, Control and Navigation System).
Aceste actualizări asigură interoperabilitatea maximă cu alte unități blindate sau de infanterie și disponibilitatea informațiilor despre teren, mediu, climă și teatrul de operațiuni în care operează Centauro II. În total, există șase antene pe partea din spate a turelei, dintre care una este un anemometru (pentru măsurarea vitezei vântului), alta un transmițător GPS, două sunt bruiaje (sistemul C4ISTAR), în timp ce ultimele două sunt utilizate pentru comunicații.
Cu ce fel de muniții trage Centauro II
Centauro II este echipat cu un tun de înaltă presiune de ultimă generație. Acesta poate suporta o presiune de tragere de 8200 de bari (Barul este o unitate de presiune, 1 Bar este egal cu 0,98 atm sau 100.000 N/m2).
Prin comparație, tunul Rheinmetall L44 de 120 mm al Leopardului 2A5DK poate suporta o presiune de tragere de 7100 de bari, Cannone OTO-Melara 120/44 poate suporta 7070 de bari, tunul MBT-ului rusesc T-90 poate ajunge la 7000 de bari, iar cel al tunului M1A2 SEP poate suporta 7100 de bari.
Tunul OTO Melara 120/45 LRF (Low Recoilless Fitting), care este derivat din OTO-Melara 120/44 al C1 ARIETE, care, la rândul său, este derivat din Rheinmetall 120 mm L44, oferă vehiculului o putere de foc egală cu cea a celor mai moderne tancuri de luptă (MBT), cum ar fi M1A2SEP Abrams, Leopard 2A6, Leclerc, Merkava Mk. IV, K2 Black Panther sau Challenger 2.
Arma este compatibilă cu muniția standard NATO de ultimă generație, cum ar fi muniția APFSDS-T (Armor-Piercing Fin-Stabilized Discarding Sabot – Tracer) M829 (cu vârf de tungsten) pentru țintele puternic blindate, modelul antitanc APFSDS DM 53A1, HEAT-MP-T sau MPAT (Multi Purpose Anti-Tank) M830A1 împotriva țintelor mai puțin blindate, ținte neblindate sau elicoptere, HE-OR-T (High Explosive – Obstacle Reduction – Tactical) sau MPAT-OR M908 împotriva clădirilor sau barajelor rutiere, M1028 „Canister” împotriva personalului sau clădirilor și muniția antipersonal HE (High Explosive) de tip DM 11.
În plus față de aceste tipuri de muniție, tunul poate trage muniții dezvoltate de LEONARDO și poate trage și muniții PELE (Penetrator with Enhanced Lateral Effect), STAFF (Smart Target Activated Fire and Forget) sau ATGM-LOSBR (Anti-Tank Guided Missiles – Line-Of-Sight Beam Riding, rachete antitanc trase dintr-un tun), pe care mai multe state NATO le evaluează.
Tunul are o elevație hidroelectrică care variază de la -7º la +16º. Pentru a atinge nivelul înalt de performanță balistică, tunul de calibru mare este produs cu cele mai moderne și mai ușoare materiale disponibile. Chiar și având în vedere gama largă de echipamente de la bord, turela Centauro II are o greutate redusă, ceea ce crește viteza maximă a vehiculului și mobilitatea acestuia.
Datorită automatizării, compartimentul de muniție din spatele turelei, care conține două butoaie de șase cartușe, poate încărca tunul în mod autonom atunci când este ales tipul de muniție, împingându-l printr-un ghidaj în interiorul culasei și aruncând cartușul într-un coș.