Transportul feroviar din Romania a devenit recent tinta unui scandal urias, prin descoperirea lantului mitei luate de controlorii din tren si care ajungea si pana la sefii mai inalti.
Piatra de moara
De altfel, acest lucru era cunoscut in tara noastra de mult timp, iar ea poate reprezenta o piatra de moara uriasa pentru compania de transport feroviar CFR.
Da, reducerea incasarilor, cauzata de aceste pierderi, poate determina scufundarea companiei.
Si aceasta nu este singura piatra de moara a CFR-ului. Scaderea numarului de calatori poate reprezenta o alta problema uriasa pentru compania nationala de transport feroviar, un alt motiv care ar putea contribui la falimentarea CFR.
Transport in strainatate
Econtext va arata cum a evoluat transportul de calatori in ultimii 22 de ani. Mai precis, din 1990 si pana in 2011. Si ne referim doar la anumite calatorii, anume la plecarile romanilor in strainatate.
Si vom vedea cati romani au plecat in strainatate cu trenul, dar si, comparativ, cu vaporul, masina personala si avionul! Vom vedea care mijloc de transport a decazut masiv in acesti ani si care castiga tot mai mult teren.
Publicatia Econtext nu este la prima analiza despre transportul din Romania. Am publicat numeroase analize despre autostrazi, mijloace de transport, accidentele de pe drumurile romanesti, etc.
Iata cateva dintre acestea:
Trenuri, vapoare, auto, avioane
Din cele patru tipuri de mijloace de transport, cel mai drastic declin este consemnat de transportul feroviar. In anul 1990, peste 2,5 milioane de romani au ales trenul pentru a pleca in strainatate.
Din acel an insa, numarul romanilor care au ales trenul pentru deplasarile externe a scazut rapid si sigur.
Chiar in anul urmator, 1991, numarul acestora aproape se injumatatise! Si declinul nu se opreste aici: in 2011, doar 216.000 de romani au ales trenul pentru a pleca afara!
De aproape 12 ori mai putin fata de 1990!
Alegem avionul, desi e mai scump?
Dar altcineva se ridica. In 1990, numarul romanilor care au ales avionul pentru a pleca in afara tarii s-a ridicat la 264.803 persoane.
In schimb, numarul acestora a urcat puternic in anii urmatori, chiar daca pretul biletului la avion este mult mai piperat decat la tren! Mai mult, cresterea a continuat sustinut si de cand a venit criza!