Ucraina lovește aerodromuri din Rusia cu F-16 și piloți antrenați în România. Avioanele F-16 ucrainene sunt acum autorizate să vizeze aerodromurile rusești folosite pentru a ataca teritoriul ucrainean.
Ucraina lovește aerodromuri din Rusia cu F-16 și piloți antrenați în România.
Acest anunț a fost făcut de ministrul olandez al Apărării, Ruben Brekelmans, la o reuniune a miniștrilor apărării NATO la Bruxelles.
Olanda a furnizat deja Ucrainei F-16, care sunt în prezent dislocate în operațiuni de luptă activă, a confirmat Brekelmans.
Ucraina lovește aerodromuri din Rusia cu F-16 și piloți antrenați în România
The Times a raportat că Ucraina a primit șase avioane de luptă F-16 din Olanda, care intenționează să trimită un total de 24 de avioane în Ucraina, cu alte 18 avioane alocate pentru unitatea europeană de antrenament a piloților de F-16 din România.
Brekelmans a clarificat că lotul inițial de F-16 a fost deja livrat în Ucraina și este utilizat în mod activ. Olanda se așteaptă ca Ucraina să respecte legile internaționale, subliniind că nu au fost stabilite limite specifice cu privire la cât de departe pot opera aceste aeronave militare, în special când vine vorba de apărarea suveranității Ucrainei.
„Legea internațională nu se oprește la graniță sau chiar la 100 de kilometri de graniță”, a remarcat Brekelmans, potrivit bulgarianmilitary.com.
„Așadar, permitem Ucrainei să folosească aceste F-16 pentru autoapărare, care ar putea include interceptarea rachetelor rusești sau țintirea, de exemplu, a aerodromurilor de pe pământ rusesc.”
Această decizie oferă Ucrainei o gamă mai mare de flexibilitate în lovirea bazelor militare cheie, cruciale pentru apărarea sa, chiar dacă sunt situate în afara granițelor Ucrainei.
Țintele ar putea include aerodromurile militare rusești care joacă un rol vital în sprijinirea logisticii trupelor ruse, de exemplu cele din Kursk și Belgorod, puternic implicate în aprovizionarea forțelor ruse din apropierea frontului, precum și alte complexe militare mai mari care oferă sprijin vital pentru operațiunile aeriene rusești.
Cu ce arme vor ataca avioanele F-16 ale Ucrainei aerodromurile din Rusia
Forțele aeriene ucrainene se pregătesc să integreze rachete aer-sol avansate în noua sa flotă F-16, sporindu-și și mai mult capacitatea de a viza activele critice ale Rusiei. Aceste avioane vor fi echipate cu sisteme de arme de ultimă oră, inclusiv rachete AGM-88 HARM din SUA, concepute pentru a elimina sistemele de apărare aeriană inamice, și rachete de croazieră lansate aerian Storm Shadow din Marea Britanie, care au o rază de acțiune de peste 250 de kilometri. .
Aceste arme avansate ar putea fi folosite pentru lovituri de precizie asupra țintelor strategice, cum ar fi bazele aeriene rusești, instalațiile militare și concentrările de trupe în estul Ucrainei și chiar pe teritoriul Rusiei, sporind considerabil capacitățile de lovitură pe distanță lungă ale Ucrainei împotriva obiectivelor de mare valoare.
Avioanele F-16 livrate Ucrainei au fost modernizate ca parte a programului Mid-Life Update [MLU], desfășurat între 2003 și 2005. Această actualizare a adus o avionică îmbunătățită, sisteme radar mai bune și capacitatea de a desfășura muniție ghidată de precizie pentru atacuri la sol.
Sunt echipate cu sistemul radar APG-66 și pot transporta rachete AIM-120 AMRAAM cu o rază de acțiune de până la 150 de kilometri. În plus, dispun de sisteme de direcționare și urmărire, cum ar fi Litening AT și Sniper.
Avioanele F-16 sunt, de asemenea, capabile să lanseze bombe cu alunecare de precizie precum JDAM, care vor fi deosebit de utile pentru Ucraina în executarea misiunilor de lovitură de mare precizie.
Ucraina urmează să primească un total de 79 de avioane de luptă F-16, promise de mai multe națiuni, contribuatorii principali fiind Olanda, Danemarca și Norvegia.
Primul lot de livrări a avut loc în august 2024, primele șase avioane din Olanda fiind deja în mâinile Ucrainei.
Alte 20 de avioane sunt așteptate până la sfârșitul anului. Deși aceste avioane vor îmbunătăți în mod semnificativ capacitățile aeriene ale Ucrainei, o provocare cheie rămâne deficitul de piloți instruiți și infrastructura necesară pentru a sprijini flota.