România, Turcia și Franța au ridicat F-16 și Rafale pentru interceptarea avioanelor rusești. Avioanele de luptă F-16 turcești și românești au efectuat un zbor de interceptare comună a avioanelor rusești în cadrul misiunii consolidate de poliție aeriană a NATO.
România, Turcia și Franța au ridicat F-16 și Rafale pentru interceptarea avioanelor rusești, de la baza aeriană Fetești.
În decembrie, patru avioane de luptă turcești F-16 au sosit în România pentru a participa la misiune până la sfârșitul lunii martie.
România, Turcia și Franța au ridicat F-16 și Rafale pentru interceptarea avioanelor rusești
Avioanele efectuează incursiuni alături de colegii lor români pentru a proteja spațiul aerian NATO de pe flancul estic.
La Baza Aeriană Fetești, avioanele turcești F-16 au exersat curse de antrenament simulând lanțul de alarmă de la pregătirea avionului de vânătoare până la decolare pentru o interceptare.
„Din 2014, România a găzduit la bazele sale aeriene de lângă Coasta Mării Negre poliția aeriană îmbunătățită a NATO pentru detașamentele de luptă din opt țări ale Alianței, la care s-a adăugat acum și Turcia”, a comunicat NATO.
Poliția aeriană este o misiune în timp de pace care are ca scop păstrarea securității spațiului aerian al Alianței. Este o sarcină colectivă și presupune prezența continuă a aeronavelor de luptă și a echipajelor, care sunt gata să reacționeze rapid la posibile încălcări ale spațiului aerian, potrivit NATO.
Ca parte a setului larg de măsuri de asigurare introduse în urma anexării ilegale a Crimeei de către Rusia în 2014, aliații furnizează active suplimentare pentru a îmbunătăți poliția aeriană de-a lungul granițelor de est ale NATO, a adăugat acesta.
La 6 martie, Forțele Aeriene Române au desfășurat una dintre aeronavele de transport C-27 pentru misiuni de antrenament combinate cu avioane de luptă F-16 din România și Turcia, cu sediul la Baza Aeriană Fetesti. Aeronavele franceze Rafale, staționate în prezent acolo, s-au alăturat misiunilor, potrivit ac.nato.int.
În dimineața zilei de antrenament, avioanele F-16 românești și turcești au efectuat antrenament de interceptare cu aeronava de transport care a decolat de la Baza Aeriană Otopeni.
Scopul activității a fost de a îmbunătăți abilitățile atât ale piloților de avioane cu reacție, cât și ale piloților de transport.
După-amiaza, la Baza Aeriană Fetești, avioanele turcești F-16 au efectuat scramble-uri de antrenament simulând lanțul de alarmă de la pregătirea avionului de vânătoare până la decolare pentru o interceptare.
După decolare, li s-au alăturat avioanele românești F-16 și avioanele franceze Rafale pentru o sesiune de exerciții de luptă aer-aer peste litoralul românesc al Mării Negre, lângă Constanța.
Baza Aeriană 86 Fetești găzduiește o escadrilă de avioane F-16 și centrul de instruire F-16 pentru piloți români și alți piloți NATO.
Până la sfârșitul lunii martie, un detașament al Forțelor Aeriene Turce este desfășurat la bază cu patru avioane F-16 pentru poliția aeriană îmbunătățită a NATO.
Avioanele efectuează incursiuni alături de colegii lor români pentru a proteja spațiul aerian NATO de pe flancul estic.
Detașamentul francez Rafale este desfășurat la Fetești pentru Agile Combat Employment (ACE) de cinci zile, în timpul căreia avioanele participă la antrenament combinat cu forțele aeriene și terestre regionale care sprijină poziția forțelor NATO pe malul Mării Negre din România.
Antrenament și alte misiuni secrete
Mai mulți Aliați NATO efectuează desfășurari ACE în întreaga Europă pentru a exersa capacitățile expediționare pe termen scurt, cu sprijin propriu minim, bazându-se pe serviciile furnizate de aerodromul gazdă.
Conceptul ACE este un multiplicator de forță pentru forțele aeriene ale NATO, deoarece crește agilitatea, interoperabilitatea, pregătirea, capacitatea de supraviețuire și continuitatea operațiunilor aeriene.
Pe lângă această demonstrație aeriană care ar putea fi motivul „agitației” observată de platforma civilă de supraveghere a traficului aerian flightradar24 la 6 martie, au operat șase aeronave de supraveghere.
În afară de cele de „rutină”, a fost observat și un Boeing RC-135W Rivet Joint avansat, o aeronavă de interceptare cu computere la bord și senzori capabili să capteze milioane de transmisii electronice pe minut și să le trieze.
Deasemenea, a operat și un avion AWACS – Boeing E7A Wedgetail, foarte rară apariție, un post de comandă zburător și o platformă de avertizare timpurie cu misiunea principală de a ajuta avioanele de luptă NATO să localizeze și să intercepteze ținte.
Citește și: Tensiuni în estul României: Avioane cargo românești, Eurofighter, Black Hawk, gata de luptă cu rușii
Dar cea mai ciudată apariție din activitate aeriană a NATO de miercuri, din întregul război ruso-ucrainean, a fost misiunea unui avion spion american Global Hawk, care a pătruns în spațiul aerian aproape de coasta Rusiei, la sute de kilometri față de zborurile NATO anterioare.
A avut o misiune care a durat mai mult de 24 de ore.
Global Hawk, de 135.000.000 de dolari, este considerată cea mai capabilă dronă de recunoaștere operată de orice forță aeriană și unul dintre cele mai importante mijloace de colectare a informațiilor aeriene ale armatei americane.
Avionul produs de Northrop Grumman este configurat să intercepteze comunicațiile radio, să identifice și să măsoare prin triangulație radarele și emițătorii radio și să creeze imagini de înaltă rezoluție ale solului, mării și obiectelor de pe el pe tronsoane de sute de kilometri.
Avionul a monitorizat unele dintre cele mai sensibile infrastructuri militare din toată Rusia, în special Podul Kerci, baza principală temporară a Flotei Ruse de la Marea Neagră, Novorossisk, docuri și apărare aeriană din apropiere.
Desfășurarea celor trei aeronave avansate de supraveghere nu poate fi corelată cu exercițiul de demonstrație aeriană, la care au participat și peste 50 de jurnaliști, care au imortalizat evenimentul.
Dar nu tot ce s-a petrecut la 6 martie în estul României trebuie dat publicității.