Turismul românesc. Ultimele modificări legislative din domeniul turismului, dar și extinderea serviciilor turistice online au generat un efect negativ puternic asupra multor agenții de turism din România. În special asupra micilor întreprinzători, asupra agențiilor de turism detailiste.
Turismul românesc. În România sunt două tipuri de agenții de turism: agenții tour operatoare (care contractează sejururi, care fac pachetele turistice, acestea fiind agenții mari) și agențiile cu activitate de vânzare (detailiste), care vând ofertele celor dintâi (cele mai multe fiind mai mici ca cifra de afaceri, capital etc.).
Iar ultimele au început să piardă teren tot mai mult în fața coloșilor, semn că recentele modificări legislative (cum ar fi mult vehiculata garanție bancară de 50.000 de euro) lovesc dur în ele. Cee ace rezultă este o ”concentrare” a pieței în mâna unor coloși, în mâna câtorva agenții tour operatoare. De altfel, circulă vorbe prin piață că exact acest lucru s-a și dorit prin noile modificările legislative: eliminarea cât mai multor jucători din turism și acapararea pieței de către agențiile mari. Și cifrele arată că acest lucru a reușit.
Sejururi externe
Turismul românesc. O dovadă în acest sens vine de la orientarea turiștilor români pentru sejururile externe. Astfel, potrivit datelor furnizate de Ministerul Turismului, românii cumpără tot mai puține sejururi externe de la agențiile de turism cu vânzare (detailiste). Practic, anul 2017 a fost un an de răscruce, un an al prăbușirii pentru acestea.
Conform datelor, numărul turiștilor români participanți la acțiunile turistice externe organizate de agentiile de turism a fost de 762.536 de persoane în 2017 (635.816 de turiști au ales oferte de la agenții tour operatoare, 126.720 de turiști au ales oferte de la agenții detailiste).
În 2016, numărul românilor care au cumpărat sejururi externe de la agențiile noastre a fost de 696.990 de persoane. Dar aici apare marea diferență, la structura internă. Astfel, din aceștia, 426.134 au ales oferte de la tour operatori, iar 270.856 de români au ales oferte de la agențiile detailiste. Iar anii precedenți au cam aceeași structură.
2017 vs. 2016
Turismul românesc. Ce observăm aici? O scădere abruptă în cee ace privește sejururile luate prin agenții detailiste și o creștere proporțională la nivelul tour operatorilor.
Agenții detailiste: 270.856 de sejururi externe cumpărate de români în 2016, față de 126.720 de sejururi externe luate în 2017. Practic, un declin de circa 60% în 2017 față de 2016.
Agenții tour operatoare: 635.816 de sejururi externe cumpărate de români în 2017, față de 426.134 în 2016. Avans de 50%!
Concluzie
Până în 2016, agențiile de turism detailiste aveau o cotă de piață de circa 35-40%. Așa arată datele din ultimii ani. Și aveau un ritm de creștere mai rapid față de agențiile tour operatoare. Situația s-a schimbat însă în 2017, când au ajuns la o cotă de piață de circa 17%.
Ce putem spune? Acțiunea de anihilare a micilor întreprinzători din turism reușește. Sau cum ar spune un o voce importantă din acest domeniu: ”piața se maturizează”.