5.3 C
București
19 martie 2024
econtext.ro
ACTUAL

IMPACT: Redefinirea abuzului în serviciu lovește în antreprenorii români

Dezincriminarea parțială a infracțiunii de abuz în serviciu din Codul penal, în forma adoptată de Senat și aproape sigur și de către Camera deputaților, îi va afecta pe antreprenorii locali sub două aspecte.

În primul rând inspectorii ANAF nu ar mai putea fi sancționați în cazul în care ar face controale abuzive și în al doilea rând autoritățile contractante vor putea fie încredința direct, fie vor favoriza anumite firme la licitațiile publice, singura condiție fiind ca să nu existe un beneficiu material direct pentru funcționarul public în cauză.

Trei reprezentanți ai mediului de business au confirmat acest lucru pentru StartupCafe.ro: Florin Jianu, președintele Consiliului Național al IMM-urilor, Adrian Bența, consultant fiscal și Gbriel Biriș, avocat.

Articolul care definește în prezent abuzul în serviciu în Codul penal este:

„Fapta funcţionarului public care, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, nu îndeplineşte un act sau îl îndeplineşte în mod defectuos şi prin aceasta cauzează o pagubă ori o vătămare a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane juridice se pedepseşte cu închisoarea de la 2 la 7 ani şi interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcţie publică”.

În forma adoptată de Senat, definiția abuzului în serviciu sună astfel:

“Fapta funcționarului public, aflat în exercițiul atribuțiilor de serviciu reglementate expres, prin legi, ordonanțe de guvern sau ordonanțe de urgență, care refuză să îndeplinească un act sau îl îndeplinește prin încălcarea atribuțiilor astfel reglementate, a unor dispoziții exprese dintr-o lege, ordonanță de guvern sau ordonanță de urgență, în scopul de a obține pentru sine, soț, rudă sau afin până la gradul II inclusiv, un folos material necuvenit și prin aceasta cauzează o pagubă certă și efectivă mai mare decât echivalentul unui salariu minim brut pe economie sau o vătămare a drepturilor sau intereselor legitime nepatrimoniale ale unei persoane fizice sau juridice se pedepsește cu închisoare de la 2 la 5 ani sau amendă”.

Miercuri, Codul penal va fi votat și în Camera Deputaților, ca for decizional.

Florin Jianu, președintele Consiliului Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România, se teme că redefinirea abuzului în serviciu va deschide funcționarilor calea către comportamente abuzive față de firmele private:

„În primul rând, statul este cel mai mare contractor din economie și atunci odată cu introducerea acestui arbitrariu în ceea ce presupune abuzul în serviciu se distorsionează foarte mult piața, pentru că autoritățile publice centrale, locale, simplii angajați ai statului pot direcționa contracte sau informații sau pot ține arbitrar informații, distorsionând piața în folosul unor și în detrimentul altora.

Pe de altă parte, statul are anumite funcții în relația cu mediul de afaceri. Una dintre ele este aceea de control, pe care o găsim la aproape toate instituțiile, la ANAF, Protecția consumatorului, Mediu. Și aici se introduce arbitrariul, pentru că dacă abuzul nu este în favoarea strictă a funcționarului, dar este în defavoarea firmei controlate, nu mai e abuz în serviciu, nu te mai poți întrepta, ca agent economic, împotriva acelui controlor. Poți să faci popriri de conturi, poți face multe abuzuri.

Nu trebuie să faci neapărat un abuz în folosul tau sau al rudelor tale, abuzul poate fi în favoarea statului, a unui concurent al firmei afectate, pentru te miri cine.

O altă funcție a statului este de informare și consiliere. Statul vrea să deschidă o legislație pentru construcția unui pod și nu anunță în timp util sau îi anunță doar pe unii. Ăla e abuz în serviciu. Cum mai pot eu să mă îndrept împotriva unui funcționar care refuză să-mi elibereze un document?”

Adrian Bența, consultant fiscal la bentaconsult.ro, crede că, din cauza redefinirii abuzului în serviciu, inspectorii ANAF vor face abuzuri mai lejer asupra contribuabililor.

Sunt multe inspecții fiscale greșite, au deciziile de impunere desființate. Și existența unei responsabilități, a abuzului în serviciu, era într-adevăr o chestie care îi cumințea. Să stabilești oamenilor, incorect, impozite suplimentare nu va mai fi un abuz. Acum, nu-i interesează. Te îndrepți către instanță și pe persoană fizică nu mai poți da în judecată inspectorul fiscal”, se plânge Adrian Bența.

El crede că, în lipsa unei posibilități de a-i face plângere penală la procurori, funcționarii ANAF nu vor putea fi opriți cu plângeri administrative să facă eventuale abuzuri împotriva contribuabililor și în folosul statului. „Păi nu șeful îl trimite în inspecție? Cum să-l sancționeze tot șeful?!”

Avocatul Gabriel Biriș crede că prin redefinirea abuzului în serviciu se deschide cutia Pandorei pentru abuzul împotriva antreprenorilor.

„Cel mai mare pericol pe care îl reprezintă modificările la abuzul în serviciu – și anume că e abuz în serviciu doar dacă îl faci în folosul tău sau al familiei – este deschiderea cutiei Pandorei pentru abuzul împotriva antreprenorilor în numele statului. Am avut niște războaie pornite de ANAF în 2015-2016 împotriva antreprenorilor, s-au anulat coduri de TVA, s-au blocat conturi pe niște motive care acum pică în instanță. În momentul în care nu va mai exista teama de repercusiuni și anume că firmele vor face plângeri pentru încălcarea legii de către inspectorii fiscali, ce se va întâmpla?”, spune Biriș.

Related posts

Mărturii din centrele de bătrâni deținute de un tânăr politician PSD în București unde autoritățile au găsit „saltele cu urme de fecale”. Închis pentru 6 luni, un azil a fost redeschis după patru zile

econtext

Piața imobiliară. Creșteri record la chirii

econtext

România ar putea să fie „noua Ucraina” pentru Rusia. Scenariu de coșmar pentru NATO

econtext

Leave a Comment

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More